Monday 30 March 2015

Ljubav u doba narcizma-deo prvi

Uvod: Pre nekoliko godina sela sam i napisala svoje prve tekstove, savete i opaske vezane za narcizam, naravno inspirisana ličnim iskustvom. Kontam da svako buđenje i učenje uvek ima koren u ličnom iskustvu-kako kažu iskustvo je majka mudrosti? 
Kao što sam već više puta rekla ovde, psihologija je moja prva velika ljubav i izučavam i čitam svašta što mi padne pod ruku od svoje 16. godine. Ono znanje koje sam stekla, pomoglo mi je u dosta situacija (i ličnih i poslovnih) da ne „izgubim glavu“ i da pravilno imenujem i shvatim ono sa čime sam bila suočena-patološki narcizam odnosno narcistički poremećaj ličnosti (NPL). 
Kada se kaže patološki narcizam, obično se podrazumeva da postoji i zdrav narcizam, koji svi imamo u većoj ili manjoj meri.
Takođe, patološki narcizam nije samo u korenu NPL, već čini sastavni deo većine ili svih poremećaja ličnosti, koji su u stručnoj literaturi i američkom psihijatriskom „Dijagnostičkom i statističkom priručniku/DSM“ opisani kao poremećaji koji pripadaju klasteru/osi B. U nekom od kasnijih tekstova pozabaviću se deteljanije karakteristikama, to ipak nije tema za uvod :)
   
Usput, narcizam zaista nije isto što i sujeta, sebičnost, egomanija, taština, zaljubljenost tipa „sliku svoju ljubim“. Patološki narcisi ne ljube nikog, a sebe ponajmanje. To je jedna od možda najvećih zabluda-da je narcis zaljubljen u samog sebe. 
Nego, idemo po redu, da se ne zalećem. Kada sam započela ovu avanturu s blogovanjem, to sam učinila na nagovor nekolicine drugarica kojima su moji tekstovi i saveti bili inspiracija. Sve one su imale baš kao i ja iskustva sa patološkim narcizmom. Tada sam obećala da ću da sednem i da napišem niz tekstova u okviru serijala posvećenog patologiji ličnosti i porodičnim i romantičnim odnosima. Ovo je dakle, prvi u nizu.


     
Važna napomena: svi tekstovi ovde su lični i iako su bazirani na znanju i iskustvu, ja nisam stručnjak i ovi tekstovi imaju za cilj da podstaknu na razmišljanje, da budu inspiracija i da vas informišu o osnovnim stvarima. Ukoliko imate problem, ne oklevajte da odmah tražite pomoć stručnog lica. 
Drugo, ukoliko niste zaista veoma stručni ne pokušavajte da drugima „postavite dijagnozu“ i ne žurite sa lepljenjem etiketa. Čak i iskusni pshilozi i terapeuti mogu da imaju poteškoće u tom domenu, zato što je veliki izazov pravilno oceniti nečiju ličnost. Druga vrsta problema u postavljanju "dijagnoze" i klasifikaciji je manipulacija-zato što ne postoje osobe imune na manipulaciju-tu smo svi ranjivi. Ljudi koji imaju potpunu patologiju ličnosti mogu da budu zaista sjajni glumci i manipulatori. 

Pa ipak, ako vam intuicija govori da „nešto nije u redu sa slikom“, poslušajte je. Ovi tekstovi treba da vam posluže ne za „postavljanje dijagnoze“ već da vas podstaknu da prepoznate loša ponašanja, osobine i da to iskoristite za lični rast. 

Deo Prvi: Danse macabre

Ljubavna veza sa osobom koja ima patološki narcizam (bilo muškom, bilo ženskom) se na početku čini kao ostvarenje svih želja i snova i deluje previše dobro da bi bila istinita. Zapravo, početak mnogih veza sa osobama koje imaju patologiju ličnosti izgleda baš tako-bajkovito, strastveno, obara s nogu. Čini vam se kao da ste našli drugu polovinu duše. Nekog ko vas razume u potpunosti, deli vaše vrednosti, stavove, poglede na svet. Neko s kim odjednom dobijate ono što sam ja nazvala „instant mikrokosmos“ (vaše malo parče "raja" samo za vas dvoje). Šta to zapravo znači? Po čemu se to razlikuje od običnog zaljubljivanja i autentičnog slaganja i harmonije? 

Pre svega teško je u početku uočiti razliku, pogotovo ako ste se upecali. Prva crvena zastavica bi trebalo da bude intenzitet i brzina. Većina da kažem „normalnih“ veza ima jednu laganu, spontanu dinamiku i upoznavanje ide postepeno. Kod patologije, sve je ubrzano-na primer posle manje od nedelju dana dobijate izjave tipa „ti si moja srodna duša“, „volim te“ a posle svega nekoliko nedelja se dešavalo i „udaj se za mene“.

Iako se ova početna faza veze čini idiličnom i da kažem bajkovitom, uz mali oprez osoba može da uoči crvene zastavice, samo ako pažljivo sluša i obraća pažnju ne na diskurs (patološki narcisi su majstori spinovanja i verbalni ratnici), već na dela i na činjenično stanje. Odmah da vas upozorim, pažljivo slušanje u takvim okolnostima uopšte nije lako, zato što narcis baš kao i vešt mađioničar/iluzionista zna kako da preusmeri pažnju publike. Dok skontate da je sve igra tipa „dim i ogledala“ obično bude kasno, ili strada srce ili duša ili novčanik, a ponekad i sve skupa.  Da ih je tako lako provaliti, ne bi bilo toliko slomljenih srca i ispisanih stručnih knjiga sa savetima za preživljavanje i isceljivanje, zar ne?


Ipak pokušaću da ovde pribeležim neke od osnovnih odlika manipulacije u početku:

-sećate se se scene iz filma „Mi nismo anđeli“- čitala si Čarobni breg? u tim godinama? I baš ti se dopada isto mesto kao i meni, fazon...e, pa uspostavljanje bliskosti po principu sličan se sličnom raduje je prvi korak u „obrađivanju“. Narcis može da vas sretne na nekom skupu, da pripada istoj grupi kao i vi, da vas nađe preko nekog foruma ili sajta, i da koristi ono što može da nađe online o vama da vam se približi. Suvišno je reći da je internet njihovo carstvo kojim suvereno vladaju.

Uslov drugi je da vas učine slabim/slabom: odvoj žrtvu od „stada“ fazon. Da bi manipulacija uspela, kao i kasnije nasilje i zastrašivanje, narcis mora da svoju žrtvu odvoji, udalji od prijatelja, porodice i generalno je izoluje. Da bi vas osvojio (pišem u muškom rodu iako je procenat žena-narcisa skoro isti), šarmirao, pridobio i hipnotisao, potrebna mu je privatnost i odnos tête-à-tête. Obično izbegavaju izlaske gde ima vise ljudi ili veliko društvo jer tu ne mogu da kontrolišu situaciju, a kontrola im je potrebna kao kiseonik...

Nastavak sledi… 


No comments:

Post a Comment